15.12.09

Sametová transformace sexuality v populární kultuře

Sexuální revoluce a její projevy v populární kultuře
Rafinovaná sexualita proniká do veřejného prostoru již od poválečných let. Verbálně se začala projevovat v období tzv. sexuální revoluce koncem šesté dekády a spolu s masovým šířením a zlevňováním technik zobrazení (video, digitální fotografie, internet), dostává čím dál propracovanější i svoji vizuální (a virtuální) podobu. Zatímco pornoprůmysl je regulovaný a mediálně je mu vymezen pouze specifický prostor, verbální komunikace s jeho symboly na jedné straně a různé obrazy smyslnosti na straně druhé jsou již dlouho součástí naší každodennosti.





Na vlně vyzývavých erotických obrazů se udržuje při životě mnoho stylových magazínů, televizních pořadů, erotika navíc prodává i velké množství produktů prostřednictvím reklamy. Zvláštním způsobem její projevy obohatily i hudební pop-kulturu. Již v 80. letech se v tanečních žebříčcích západních hitparád prosadily vyzývavé zpěvačky, které více než-li hlas v hrdle zdobily kila silikonu na hrudi. Největšího hudebního úspěchu v této kategorii zaznamenala se svým hitem Boys (Sumertime Love) v roce 1987 Italka Sabrina Salerno. Zpěvačky jako Sabrina nebo Samantha Fox svým úspěchem posunuly hranice vizuální zobrazení sexuality. V 90. letech se jejich imitace staly běžnou součástí show byznysu a navíc i obohatily mnoho dalších subžánrů (turbofolk, americký rap). Hybridní vývoj komerčních žánrů dospěl dnes k běžně se veřejně odhalujícím hudebním nebo filmovým hvězdám a mezi celebritami již nechybí jako (relativně) úspěšní zpěváci (Ester Ládová) nebo moderátoři (Eva Aichmajerová) ani bývalí pornoherci.


Heidi Janků a jedna podoba polistopadové transformace
Hvězdy typu Samanthy Fox nebo Sabriny reflektovala v 80. letech, především zásluhou západoevropských časopisů pro teenagery a satelitního vysílání, i puritánská komunistická společnost sovětského bloku. Zatímco na západě sláva obou hvězdiček dávno vyprchala, pokoje teenagerů a tovární pracovní skříňky dělníků lidových závodů zdobily vnady obou zpěvaček ještě z počátku 90. let. Spolu s pádem berlínské zdi se stalo nedílnou součástí bývalých socialistických trhů i lákavé erotické zboží. Viditelně tak poznamenalo postkomunistickou transformaci veřejného prostoru. Součástí turbokapitalismu, který zachvátil formování mladých demokracií, bylo i vytváření nových image „starých“ hvězd limitovaného socialistického zábavního průmyslu. Modelovým příkladem, hvězdou jakoby ze západu, se tehdy pokusila stát např. Heidi Janků. Právě tuto zpěvačku, která nafotila v roce 1990 sérii erotických fotek pro nový pánský časopis Luckyboy a vydala vyzývavý singl „Skandál“ , lze chápat jako jeden z prototypů hybridního transferu svobodného západního konzumu.



Případ – pop kultura á la Sachsen Paule
Zvláštní podobu reflexe „nesvázaného života západu“ nabízí příklad ze Saska. Ve veletržním centru středního Německa, Lipsku, se v 90. letech zrodila postava Saského Pavla (Sachsen Paule). Postavičky, která se rozhodla využít nabyté svobody konzumu v hudebním show-byznysu a pornoprůmyslu po svém. Rodák ze saského městečka Borna začal točit „tak trochu jiné porno“. V něm se snažil prezentovat sama sebe jako lidovou postavu spojenou s regionem Sasko. Na rozdíl od běžných pornohvězd chtěl nabídnout „přirozený sex“ ve venkovském i městském prostředí, sám sebe demonstrovat jako bodrého Sasa se silným regionálním akcentem. V interviích pro média zdůrazňoval, že se snaží zaplnit prázdný prostor branže, je totiž hubený, pobledlý a z východu! (viz. názvy jeho filmů- Sachsen Paule - Der Lady-Killer aus dem Osten, Der Ossi-Picasso (Picasso z východu), Der Ossi Rammler (Samec z východu) apod.)



Většího úspěchu se ovšem v branži nedočkal. Svoji známost (popularitu) si vydobyl až účinkováním v páté sérii německé verze reality show Big Brother. Obzvláště populární se stala jeho scéna krkolomného zápasu s tričkem. Více jak dvouměsíční účinkování v pořadu spojené s každodenním televizním výstupem tak následovaly další filmy, jeden vtipný gag (o jehož zneužití se dnes soudí s televizí RTL) a nově i snaha prosadit se v branži diskotékových šlágrů. Sachsen Paule vydal dvě alba diskotékových hitů a natočil i klip , ve kterém upozorňuje na svůj „saský“ svéráz (zdůraznil bych zde nejenom připomínání své regionální identity, ale i upozornění na nástroj Sachsenphon).

V současnosti chystá již téměř 20 let nezaměstnaný Heiko svou autobiograffi, údajně po vzoru bývalého člena skupiny Modern Talking Dietera Bohlena, ovšem vtipnější a hutnější. Kvůli zdravotním problémům byl nucen přerušit svoji pornokariéru, ke které se chce ovšem po překonání všech problémů hodlá vrátit!

No comments:

Post a Comment